Humanitarna akcija – kako krenuti i koje korake napraviti

Unazad godine dana koliko je prošlo humanitarne akcije za našu djevojčicu dobila sam i dobivam puno upita o tome kako krenuti, mogu li pomoći i gdje je zapelo.
Na dnevnoj razini vidim nekolicinu humanitarnih akcija koje napreduju jako sporo, a vrlo često mi je na prvu jasan razlog.
Kad se nađemo u situaciji da moramo uopće organizirati tako nešto, cilj bi trebao biti organizirati što smislenije i praktičnije kako bi čim prije ostvarili ciljani iznos.
Zato ću u ovdje obuhvatiti sve ono što mislim da je važno, ali i nužno za organizaciju humanitarne akcije.
Kako početi?
Sami početak treba biti onaj usmjeren ka zadovoljenju zakonskih normativa kako bi humanitarna akcija uistinu to i bila. U suprotnom sve humanitarne akcije koje nisu prijavljene u skladu sa Zakonom su u prekršaju te je prikupljanja sredstava krivično djelo.
Organizator humanitarne akcije može biti fizička i pravna osoba, a ovdje se sve navedeno odnosi na važeće informacije za fizičke osobe.
Organizator HA (humanitarne akcije) prije pokretanja iste mora predati potrebnu dokumentaciju nadležnom Ministarstvu rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne pomoći.
Potrebna dokumentacija:
- preslika osobne iskaznice organizatora
- preslika otvorenog humanitarnog bankovnog računa
- potvrda o nekažnjavanju
- potvrda o nepostojanju poreznog duga
- izvadak iz matice rođenih organizatora i/ili osobe za koju se HA organizira
- obrazac 5, 6 i 7 o provođenju HA (Narodne Novine d.d.)
Dokumentaciju je moguće predati osobno, poštom ili elektroničkom poštom.
Uslijed promjene Zakona o HA od 2024. Zakon nalaže da dokumentacija treba biti predana najkasnije 15 dana prije planiranog početka HA, međutim članak 32. Zakona o HA kaže da ista može krenuti s prikupljanjem i prije dobivenog službenog rješenja, ako je dokumentacija predana Ministarstvu, a postoji opravdana hitnost za ranije pokretanje.
Kad je završen pravni zakonski dio koji je samo jedan maleni djelić, započinje pravi posao oko HA. Rješenje o istoj dolazi na kućnu adresu te po Zakonu HA može trajati maksimalno 90 dana od pokretanja sa mogućnošću produljenja za dodatnih 90 dana ako postoji opravdanost.
Po završetku humanitarne akcije organizator iste dužan je u roku od najkasnije 30 dana dostaviti izvješće o provedenoj humanitarnoj akciji uz dokaze troškovnika iste.
Što sada kad su papiri predani?
Sad kreće onaj teži dio, a to je provedba HA u djelo kako bi se uistinu novac prikupio u zadanom roku, a potrebitoj osobi bila pružena pomoć, neovisno koje vrste. Uvelike najzastupljenije HA su one za liječenje djece i odraslih, a i naša je bila upravo takva. Jedan od najvećih iznosa u RH prikupljen je u svega mjesec dana, a to nikako nije bio faktor slučajnosti, već svega onoga što ćeš u ovom tekstu pronaći.
Vizualan dio je važan – osobito ako pretpostavimo da se većina HA primarno bazira na oglašavanje putem društvenih mreža i televizijskih kanala.
Zato je važno pronaći vizualni identitet s kojim će građanstvo povezivati HA i unaprijed već znati o čemu se radi kad dovoljan broj puta istu vide.
Moja preporuka korištenja aplikacije za izradu dizajna je svakako Canva.
Potrebno je i organizirati i okupiti osobe koje će aktivno raditi na HA i imati osobe koje će biti glavne u svim aktivnostima HA kako se ne bi događali šumovi u komunikaciji ili se gubilo vrijeme na besmislene informacije.
Medijski dio – dolazak do medija je od presudne važnosti jer upravo oni su kanal koji je potreban jednoj HA kako bi bila što više viđena i raširena kroz regiju koju želimo obuhvatiti. Najjednostavniji način dolaska do medija je slanje PR dopisa putem elektroničke pošte. Ako ti marketing struka nije bliska, primjer PR dopisa možeš pronaći na internetu te po uzoru na njega napraviti jednak za svoju HA. Isti se uvijek šalje u pdf formatu uz naznaku hitnosti te urgentosti kako bi taj isti mail uistinu netko otvorio i pročitao.
Kad mediji primjete određenu HA osoba koja prikuplja sredstva ili obitelj ako se radi o djetetu, moraju biti spremni na vrlo intezivan proces puštanja medija u svoj dom, svakodnevne suradnje te nekoliko desetaka ili stotina intervjua kako bi isto polučilo rezultat koji želimo dobiti, a to je što veći broj donacija u što kraćem vremenu.
Ono što iz osobnog iskustva mogu reći je da ljudi ne vole tužne i tmurne priče te kroz samu HA ne treba glumiti patnika ili jadnika misleći da će tako proći bolje jer neće. Ljudi vole sudjelovati u onome gdje vide smisao, jasan cilj te međusobnu povezanost ka istom cilju.
Društvene mreže dio – važno je, ako ne i presudno u današnje vrijeme za vrijeme trajanja HA voditi aktivno i svakodnevno društvene mreže i to – instagram, facebook te tiktok. Na taj način dolazi se do jako velikog broja publike, kao i svih onih ljudi koji ne gledaju nacionalne televizije i na taj način mogu propustiti informacije o HA.
Kroz društvene mreže na samom početku bitno je ljudima objasniti sljedeće i garantiram da je to razlog zašto su neke akcije znatno brže u napretku na ostale. To sljedeće je – jasan cilj, jasan vremenski rok i jasan razlog.
Jasan cilj je zadani iznos koji se prikuplja tokom HA.
Jasan rok je datum do kojeg cijeli iznos mora biti prikupljen uz razlog zašto baš do tada.
Jasan razlog je onaj primarna razlog zašto se HA uopće organizira odnosno gdje će se utrošiti prikupljen novac.
Dobar cilj je – prikupljamo XY iznos novaca za XY broj terapija u XY centru za XY osobu oboljelu od XY
Loš cilj je – prikupljamo novac za naše teško bolesno dijete koje ima otežan život.
Vidiš li razliku ? Prvi cilj ima jasno definirane parametre koji onima koji uplaćuju vrlo jasno govore za koga se novac prikuplja, zašto se prikuplja i gdje će biti utrošen.
Idealno je priložiti predračun za potrebno liječenje / uslugu / rehabilitaciju / opremu.
Ljudi zaziru od prevara jer su HA sklisko tlo za iste, a postojanje relevantnih i točnih informacija daje im osjećaj povjerenja da će njihov novac nekome uistinu pomoći te koristiti, a ne biti iskorišten za XY drugih potreba ili osoba.
Kroz društvene mreže važno je educirati o stanju / situaciji / bolesti zbog koje se organizira HA kako bi ljudi dobili dojam kako će uistinu pomoći te na koji način će osoba dobiti benefit odnosno unaprijediti život ili čak i ozdraviti.
U današnje vrijeme fotke loše kvalitete, kao i videii ne prolaze i izgube se u masi, tako da je potrebno imati dobre fotografije, edukativne postove te uistinu biti aktivan svaki dan i svojim radom stalno pozivati ljude na akciju kako bi HA bila što aktivnija i vidljivija na mrežama.
Ako se planira obraćanje influencerima onda uskakanje u njihove poruke nije dobar odabir. Istima se kao i medijima šalje PR dopis putem elektroničke pošte uz zamolbu da vas podijele na svojim društvenim kanalima, a iz osobnog iskustva mogu potvrditi da je većina uistinu otvorena za isto i rado će to učiniti. Ako im se obratite na uljudan način svjesni da to nije njihova dužnost, već dobra volja.
Savjet zlata vrijedan, ono što je nas najviše istaknulo i poguralo da budemo tako brzi su grafike odnosno vizualni u kojima sam svaki dan, bez iznimke, svaki dan objavljivala koliko dana akcije je preostalo, koliko novca je prikupljeno ( u postotku ) te koliki iznos je ostao za prikupiti. Primjere tih objava, možeš pronaći na mom instagram profilu. Na taj način, naša lavina velikog srca, svakodnevno je znala presjek stanja i imali smo opipljiv zajednički cilj prema kojem guramo.
Mimo društvenih mreža, ostavljam i dodatan popis aktivnosti koje smo radili, a urodile su plodom i svakako bih potaknula sve organizatore HA da zasuču rukave, jer taj posao će se svakako isplati, obzirom da je cilj HA vrlo često, gotovo pa uvijek plemenit i opravdan.
Aktivnosti iza društvenih mreža i medija:
- slanje PR dopisa tvrtkama na području RH (poslali smo 7400 mailova)
- slanje PR dopisa župama i nadbiskupijama RH (poslali smo 200 mailova)
- aukcije dresova i sportske opreme naših sportaša ( vidi više o našoj aukciji u FB grupi ‘Memorijalni turnir Frano Despić’ )
- humanitarni sportski turniri
- humanitarni buvljaci
- humanitarni telefon
- humanitarni popusti malih obrtnika
- humanitarne kazališne predstave
- humanitarni merch odjeće (kratke i duge majice)
Proces organizacije HA iznimno je velik, traži jako puno angažmana i rada, tako da je potrebno biti svjestan intenzivnosti tog perioda života, ako uistinu to radimo za važan i po život bitan cilj.
Ako si u situaciji da moraš organizirati HA, a čak i nakon ovog teksta nemaš u glavi jasnu sliku kako to izvesti, savjetujem ti da prokopaš po mom instagram profilu i doslovno prekopiraš sve ono što smo i sami radili jer, rekla bih da smo bili uspješni obzirom da je iznos od 2.4 milijuna eura prikupljen u 26 dana trajanja aktivne kampanje humanitarne akcije ‘za ratnicu Lavu – za Lavin prvi korak‘
Sretno i uporno!
Ako zapneš i imaš konkretna pitanja uvijek mi možeš pisati putem maila info@petrinalavina.hr.
